09-10-2012

Hey You! You you you you youyouyouyouyou! Give me money! Ethiopie… het land van de vele Ethiopiërs en het eindeloze gevraag om geld, eten, een pen, etc. Maar ook zeker het land van geweldige koffie, prachtige uitzichten en een vriendelijke lach!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

We reden de grens over en waren dolbij asfalt te zien; toch wel prettig na al die kilometers slechte weg door Kenia. De douane en immigratie bleken echter nét te zijn gaan lunchen, dus we moesten twee uurtjes wachten (flinke lunch ;-) ). Gelukkig geen enge slagbomen hier; we reden vrolijk Ethiopië in om te tanken en te eten. Meteen werden we verrast met heerlijke koffie en vlees op een klein koolvuurtje.

Echt heerlijk, zeker gecombineerd met gezellige Ethiopiërs en goedkoop bier! Uiteindelijk waren onze visa snel gestempeld, en konden we de douane goed uitleggen wat hij moest doen; hij begreep er namelijk zelf verdomd weinig van! We reden nog een paar uurtjes door om vervolgens een wildkampeerplekje te vinden; niet gemakkelijk in dit enorm drukke land.

De volgende dag reden we 680 km naar Addis Ababa, de hoofdstad. Onderweg hebben we prachtige taferelen gezien, waaronder het wassen van allerhande voertuigen in de rivier… en dus ook het paard en wagen!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het hele stuk naar de hoofdstad is eigenlijk één lang dorp, en in Ethiopië is de weg van iedereen… en dus loopt, scharrelt en strompelt alles over de weg (meestal zonder te kijken). Verwacht ook absoluut niet dat een herder z’n koeien van de weg schopt als je eraan komt rijden; en wees altijd bedacht op slapende dieren in een haarspeldbocht! Het is echt oppassen geblazen hier, een ongeluk zit hier in een heel klein hoekje en er zijn altijd getuigen genoeg.

Eenmaal in Addis Ababa regende het als een malle; het laatste staartje van het regenseizoen wat we zo graag wilden vermijden. Gelukkig kwamen we in een droog en warm (t)huis: Wim’s Holland House. Wim is een Nederlander die hier al pakweg 20 jaar woont, en getrouwd is met een Ethiopische schone. Toffe peer, geweldige gastheer en zijn stek is heerlijk centraal in deze rommelige stad. We aten er zelfs andijviestamppot; wat wil een mens nog meer?! Uiteraard vloeide er stevig bier, maar helaas speelde Daan z’n buik weer op en eindigde hij met koorts in bed. We rommelden wat aan de motoren, deukten wat koffers uit en wisselden nog een kettingset. Ook de visa voor Egypte regelden we hier om er ‘lekker vanaf te zijn’. Omdat Wim’s stekkie een overlanders-plek is hebben we weer veel andere reizigers ontmoet, altijd mooie verhalen en goede tips!

Edward (alias Ed), met wie we inmiddels al een maand samen reisden, ging een andere route rijden door Ethiopië dan wij, en we zouden elkaar ergens voor de grens van Sudan weer treffen. We reden dan ook uiteindelijk met z’n tweeën de stad uit om richting Tim & Kim Rest Camp te gaan, een Nederlands stel wat een lodge/camping is begonnen aan een mooi meer in de goede richting; ideaal. Onderweg konden we genieten van een prachtig Ethiopië, godallemachtig wat is dit land mooi.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De kleine kinderen verknoeien de sfeer soms wel door stenen en takken te gooien  en steevast om van alles te bedelen; iets wat de volwassen Ethiopiër soms hardhandig afstraft. Het land is beroemd om de stenengooierij, maar wij vonden het eigenlijk redelijk meevallen.

Eenmaal bij Tim en Kim sliepen we een nachtje prachtig aan het meer en hoorden we interessante verhalen over het ‘brengen van economische groei in dit gebied’, tja… eigenlijk hetzelfde verhaal wat we zuidelijk ook veel hoorden. Je komt met veel enthousiasme en energie, maar moet na enige tijd concluderen dat het er gewoon niet of nauwelijks inzit.

Na het meer gingen we naar Gondar om het kasteel te bezoeken; erg apart om een ‘westers’ kasteel te zien tussen de palmbomen.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hierna vertrokken we richting het Simien National Park, maar na twee uur draaiden we om; door de laatste regenbuien was het een grote modderbende. Erg jammer, want dit park stond hoog op het verlanglijstje. We sliepen nog een nachtje in Gondar en reden de volgende dag naar de grens met Sudan (helaas zonder Ed, want die moest nog even blijven hangen in Ethiopië om wat papierwerk te regelen). Weg uit het overwegend christelijke, groene en regenachtige Ethiopië, op naar het islamitische, dorre en droge Sudan!