08-03-2013

Dat betekend: hallo, liefde, mooi weer. Ook betekent het relaxen, leuke dingen doen en met de hond kroelen denk ik.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De vlucht ging over Groenland en Canada, en bij een heldere lucht was dat werkelijk een prachtig gezicht!

Na een enorm lange vlucht met veel gedoe (twee medische gevalletjes onderweg :-S) kwamen we keurig op tijd aan op dit mooie eiland Oaho op het vliegveld van Honolulu. Enigszins verdwaasd stonden we bij de bagageband te wachten op onze koffers en prompt zien we Denise, Daan’s nichtje, in een hoek staan! Niets geen moeilijke security, is dat ook Aloha?

We reden terug naar het huis van Denise en Tom en namen maar meteen een cocktail; na wat vlugge praat gingen we snel knock-out en sliepen we een gat in de dag. enmaal wakker anschouwden we de echte pracht van dit stukje wereld: palmbomen, koraal.

P2202543-8 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vijf meter van hun huis loop je met je snorkel de zee in en zwem je tussen de schildpadden; geweldig! We bezochten een replica van een Japanse tempel en genoten vooral met volle teugen van het gezelschap van Denise, Tom en natuurlijk: Ipo, hun kind met vier benen. Gek hoe ook hier weer die familieband voelbaar is; letterlijk aan de andere kant van de planeet. Na een overdaad aan Margarita’s besloten Daan en Denise in MS Excel een overzicht te gaan maken van de familie Stehouwer. Zonder aangetrouwde kant kwamen ze op 115 bloedverwanten…

We besloten een (kleine?) auto te huren om het eiland wat te verkennen en dat bleek een goed idee: we reden naar een plaats die toch heel belangrijk is geweest in de geschiedenis van de wereld: Pearl Harbour. Een mooie gedenkplaats met allerhande informatie en een aantal oorlogsfregatten en onderzeeërs. Voor de Amerikanen is dit veruit de grootst aanval op hun grondgebied, en natuurlijk hun entreekaartje voor een eersterangs zitplaats bij de Tweede Wereldoorlog.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

In Pearl Harbour kwamen 3500 mensen om, wat niet te vergelijken is met het aantal slachtoffers in Auschwitz bijvoorbeeld, maar de historische impact was natuurlijk enorm. Het was er dan ook flink druk met Amerikanen en Japaners. Indrukwekkende verhalen en bizarre beelden. Ook is het natuurlijk heel mooi om een keer een onderzeeër van binnen te zien; vakwerk!

Het gedenkcentrum is over de USS Arizona gebouwd, het schip wat nog steeds op de plek des onheils ligt en waar veruit de meeste slachtoffers zijn gevallen. Op onderstaande luchtfoto (bron:wikipedia) kun je dat mooi zien; alsook het lekken van stookolie uit het wrak.

We reden wat rond en klommen naar wat uitzichtpunten; qua weer troffen we het nogal slecht waardoor de foto’s tegenvallen. Maar… het klaarde al snel op waardoor Denise en Tom het luchtruim konden kiezen met hun gemotoriseerde hanggliders. We vlogen uiteraard een rondje met ze mee; geweldig!

Het zijn echt motorfietsen voor in de lucht; sturen met je gewicht, 360 graden uitzicht en alle vrijheid van de wereld. Naast dat het best spannend is om met zo’n ding te vliegen (daar kom je bij Denise en Tom niet onderuit) was het ook prachtig om het eiland zo te zien, en de bultruggen rond te zien zwemmen en springen. Het vliegveld vanwaar ze werken is geweldig; ongecontroleerd luchtruim dus alles mag! Vrolijk gaat de buurman even stuntvliegen, terwijl de andere buurman een toerist mee de lucht in neemt met een dubbeldekker uit 1941. Prachtige techniek om van te smullen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ook kon er op dit vliegveld parachute gesprongen worden, iets wat we niet konden laten natuurlijk! Denise en Tom zijn heel ervaren base jumpers (Tom Sanders is nogal een legende in de parachute-wereld) en Tom bood aan om één van ons te filmen door met ons mee te springen! Hieronder de filmpjes; het lijkt me zinloos daar verder iets over te schrijven behalve: dit gaan we vaker doen!

DCIM100MEDIA P2232713-114 P2232713-118 SONY DSC

Filmpje sprong Daan:

Filmpje sprong Mirjam:

Na ruim een week waren we Oahu nog zeker niet beu, maar moesten we toch aan boord van het vliegtuig naar het vaste land; op naar Canada!