Reisgadgets en kleding
Wat heb je zoals nodig om een lange reis met de motor beetje relaxed te kunnen doen, en welke keuzes maak je daarbij?
Het leuke is natuurlijk het uitzoeken van ‘De Perfecte Spullen’. Hieronder onze keuzes wat betreft:
- Slapen en eten/drinken
- Motoren en de weg vinden
- Motorkleding e.d.
- Communicatie met elkaar en het thuisfront (plus camera’s)
SLAPEN EN ETEN
Tent
We hadden een Desert Rose 3 van Nomad, maar die was wat te groot en zwaar (en stuk…).
We wilden een 3-persoonstent (omdat je ook je natte motorpak kwijt moet kunnen), een voortent (om je koffers kwijt te kunnen). Ook moest het een tent zijn met gekruiste stokken. Een tunneltentje kun je namelijk niet ‘op z’n kop zetten’ om het grondzeil te laten drogen, en een tent met gekruiste stokken lijkt ons gewoon veel steviger. Bovendien klop je zo’n tent ook gemakkelijker uit, dus hoef je geen stoffer en blik mee te nemen J. De Coleman Phad X3 voldeed aan onze eisen, hoewel de donkere zijkanten wel een nadeel zijn in warme landen. Deze tent is gemaakt van RipStop materiaal, dus scheurt hij niet aan flarden bij het eerste gaatje.
Matjes/Slaapzakken
We hebben matjes van Thermarest, 50mm dik en donzen slaapzakken tot net onder het vriespunt. Bevalt beiden prima, en tot min 10 Celcius buiten de tent gaat het prima. In de slaapzakken hebben we linnen lakenzakken; houdt de slaapzak schoon en is heerlijk koel bij warm weer; dan slapen we enkel in de lakenzak en eventueel een beetje onder de slaapzak.
Benzinebrander
Gasbranders raken leeg, en die gaspatroontjes moet je maar net kunnen kopen bij de buurtsuper, dus is een benzinebrander eigenlijk perfect!
Wij hebben een Whisperlight van MSR, waar we benzine, diesel, kerosine, paraffine etc. in kan. MSR maakt alle producten hufterproof en supersimpel; precies wat je wilt! Tijdens de Horizons Unlimited-meeting in mei 2009 ontdekten we wel dat MSR toch wel de beste keuze is omdat veel mensen dit hadden.
Suddervlees maken vergt wat wel oefening en je pannen moeten ook even wennen aan de idiote hitte van een benzinevlam, daarna kun je ermee lezen en schrijven.
We doen ongeveer een week met een fles benzine (0,6 liter) en vullen deze gewoon uit de brandstoftank van de motorfiets. Dit is ook meteen een veiligheid om altijd water te kunnen koken en dus drinkbaar water te hebben.
Tip: om hem aan te steken als hij al warm is gebruiken we de magnesium-flint! Werkt prima en je brandt je handen niet.
Ook onze pannenset is van MSR.
Waterfilter
Omdat we zo min mogelijk flessen water willen kopen vanwege de enorme vervuiling! (ter info, midden in de Pacifische Oceaan drijft een eiland van plastic afval, ter grootte van Frankrijk, Spanje en Portugal bij elkaar!!!!)
We hebben Hadex (ontsmettingsmiddel op chloorbasis) bij ons, maar daar gaat je water vies en ongezond van smaken. We koken vaak water, maar dat is lastig omdat je kokend water niet meteen in een plastic fles kunt gieten. Dus hebben we een keramisch o.2mu filter bij ons om overal drinkwater te kunnen maken. Gezond, redelijk veilig en zonder chemisch smaakje!
MOTOREN EN DE WEG VINDEN
Motorfietsen
Supergoede fietsen voor dit soort trips, alleen wat te zwaar. Denk aan dubbele bougies, bobines, stalen steps etc. En een brandstoftank van 23 liter is ook wel handig natuurlijk! Je kunt natuurlijk op je BMW gaan, maar waar vind je cardanlagers in de woestijn? En wij nemen liever 4 reserve brandstofpompen mee voor de Honda Africa twin, dan een reserve versnellingsbak voor de BMW GS.
GPS / Navigatie
Als je wilt navigeren, koop je TomTom (veruit de beste!) Wil je reizen en daarbij ondersteuning van je GPS, dan ga je voor Garmin.
Eigenlijk is het zo simpel, want Garmin is niet voor niets wereldleider in dat spul. Gebruiksgemak is niet zo geweldig, en de bijgeleverde software evenmin, maar als je het eenmaal gewend bent, is het een prachtig systeem. De Garmin kan 1 meter onder water, mag vanaf 1,5 meter op de stoep stuiteren en draait 30 uur op een setje penlite-batterijen. Wat wil je nog meer!
We hebben een Garmin GPSMap 60CX, met CN08 navigatiekaarten. Topokaarten (stafkaarten) kun je meestal wel vinden op internet. De Garmin staat op het stuur met een RamMount, want ons eigenlijk perfect bevalt (bizar hoe stevig een paar rubberen knobbels kunnen zijn…). De GPS kan op beide motoren gezet worden, en beide motorfietsen hebben een 12 Volt aansluiting voor constante voeding.
MOTORKLEDING E.D.
Motorpakken
We hadden al allweather-pakken, maar hebben er wat zomerspul bijgekocht. Diverse merken door elkaar: Difi, Dane, Rev-it, Kushitani, etc. Een goed pak is een genot! De allweather-pakken hebben we naar huis gestuurd en nu rijden we altijd in onze zomer/doorwaaipakken. Bij kou gaat er een windicht jack onder en een fleecetrui, bij regen gaat er een regenpakje overheen!
Motorlaarzen
Een flinke klus, want wat wilden we, en is dat te krijgen? Eigenlijk was bij ons de vraag: hoeveel comfort offer je op voor veiligheid? Klinkt heel gemakkelijk, maar je kunt je been prima breken met een crosslaars (of zou je knie anders aan de beurt zijn)?
We hadden beiden flutlaarzen, en echte crosslaarzen vinden we echt te lomp. Bij Erik (Mirjam d’r broer) heeft Daan een setje Sidi Saber gepast, en dat leek ons de ideale laars: Lekker stevig, solide zool (voor het staan op de steps) en toch valt er redelijk op te lopen. We hebben maar snel 2 setjes aangeschaft. Ook hebben we reserveclips bij ons voor deze laarzen.
Buff
Tja, als je zonder Buff durft te reizen, dan komt het nooit goed (althans, Mirjam durfde het risico niet te nemen )!
Zie onderstaand filmpje voor een introductie.
http://www.youtube.com/watch?v=soUJZnExqGk&eurl=http://www.buffshop.nl/&feature=player_embedded
COMMUNICATIE (met elkaar en met het thuisfront)
Intercom
Door doorgewinterde motorreizigers werd ons toch een intercom aangeraden, met name vanwege de veiligheid en het gemak. Het nadeel is eigenlijk dat het OF net niets kan, OF onbetaalbaar is (denk aan >1000 euro).
We hadden een setje Cobta MT800, maar dat ging in 2 maanden gebruik 5 keer stuk… in de VS een setje Cardo Scala Rider G4 gekocht. Op dit moment geeft de set veel problemen en is 30% van de tijd onbruikbaar. We wachten op een vervangende set onder garantie…
Laptop/Netbook
We wilden eigenlijk een laptopje van maximaal 10 inch, met een Solid State harde schijf. Dit blijkt echter OF onbetaalbaar, OF zonder fatsoenlijke opslagcapaciteit. Na veel zoeken is het toch een Asus EeePC 1000HE geworden. Nu met 1,6 GHz, 1 GB RAM, 160G B HD en 220 V en 12 V lader. Later is er nog een 500 GB harddisk en 2 GB RAM in gekomen.
Hij heeft ook een webcam, zodat we in de toekomst kunnen beeldbellen als we echt op pad zijn. Wifi, Bluetooth, USB etc. zijn natuurlijk standaard. Op www.dealextreme.com hebben we voor € 3,50 een mini-USB-optisch muisje gekocht; bevalt prima!
Fototoestel
We konden het niet eens worden over het juiste toestel. Voor de echte reis hadden we een superzoom van Panasonic (FZ8), en die voldeed niet altijd aan de verwachtingen: bij weinig licht zit je met enorm veel ruis opgescheept. Daan wilde een SLR, Mirjam wilde juist kleiner. Uiteindelijk uitgekomen op de Olympus E-PL2 met 14-150mm objectief. Je kunt lenzen wisselen op deze spiegelloze camera, maar dat doen we niet iv.m. stof. De 14-150 resulteert in 28-300 en dus hebben we nog redelijk wat zoombereik voor leuke beestjes. Door de grote sensor (als in SLR) heb je nog gewoon prachtige foto’s bij ISO1600… probleem opgelost!
Helmcamera
Begonnen met een TachyonXC, maar de beeldkwaliteit viel enorm tegen; eigenlijk amper bruikbaar. In Amerika wat filmpjes gezien van de GoPro Hero HD, en de volgende dag kochten we er eentje… Voordeel: klein, SD kaartjes, schitterend beeld. Nadeel: de laptop kan de beelden niet vloeiend afspelen omdat de bestanden enorm groot zijn!
Website
Voor de website hebben we www.webreus.nl als hosting en de site is gebouwd met WordPress. Echt supergemakkelijk; we hadden nooit gedacht dat het zo simpel en leuk zou zijn om een site te bouwen en te onderhouden!
De ‘looks’ van de website staan los van de inhoud en met plugins kun je allerlei leuke functies toevoegen. Hierdoor ben je heel flexibel en kun je snel bepaalde functies toevoegen.
De domeinnaam is geleidelijk tot stand gekomen. Eerst was het LongWayFromFlakkee.nl, maar dat leek teveel op LongWayRound/LongWayDown. Far Away From Flakkee leek ons het meest toepasselijk, ook omdat we onze huidige verblijfplaats daarin konden vatten .