Donderdag 24-9-2009

Nadat we donderdagavond terug kwamen uit het dorp met een lekker stuk brood (Mirjam blij!) en wat kaas en tomaat e.d. voor het avondeten, was de lucht al aardig betrokken. Vlak voor we bij de tent waren, begon een van de Marokkanen die hier werkt te rennen; dat kan maar 1 ding betekenen…er klopt iets niet! Alleen wisten wij nog niet wat. Omdat het eruit zag dat het flink zou gaan regenen, hebben we alle spullen zoveel mogelijk opgeborgen. Maar goed ook, want op de valreep konden we ons nog met ons eten en een bordje en een mesje verstoppen in ons tentje.
We hadden te maken met een heuse zandstorm! Na een uurtje was het eten op, en de zandstorm gaan liggen. Er was verder niet zoveel aan de hand, alleen wat zand in de binnentent, en de motoren waren wat zanderig geworden. Tijd om lekker naar bed te gaan!

Vrijdag 25-9-2009

Vandaag zou onze relaxdag gaan worden; even niet motorrijden en verder reizen, maar lekker een beetje rondwandelen, bij het zwembad hangen e.d. Er waren vandaag ook 2 groepen, 1 uit Nederland en 1 uit België. Ook zij hadden een relaxdag (wat betekend dat ze niet met een hele club een hele dag in een bus hoeven te zitten :-S), dus dat was wel gezellig.

Rond het middageten zijn we maar eens heerlijk bij een restaurant gaan eten. Voor 130 Dirham in totaal (iets minder dan 13 euro) hebben we overheerlijk vlees, ei, brood, salade, meloen e.d. gegeten. Ze kunnen hier echt fantastisch koken! In dat restaurant hing ook een televisie, en het viel ons op dat de televisie enorm Westers is. Er was zelf een vooraankondiging van de Ghost Wisperer op de tv. We hadden eigenlijk verwacht dat zo’n serie ‘not done’ zou zijn in een islamitisch land. Wat ons verder ook opviel was dat er in het restaurant een papiertje hing waar in 5 talen werd gevraagd of wij de kinderen die spullen verkopen (ja ja, die mooie fossielen!) geen geld e.d. willen geven, omdat dit kinderen zijn die niet naar school willen en op deze manier geld proberen te verdienen. De gemeenschap hier is daar niet blij mee en heeft liever dat ze naar school zouden gaan. Dat was wel echt een eye-opener voor ons.

Nadat we bij het zwembad heerlijk hebben uitgebuikt van de overvloedige maaltijd, zijn we aan het eind van de middag weer het dorp in gegaan, dit keer om even wat flessen water te kopen, en wat brood e.d. voor de volgende ochtend. We zagen al dat de lucht boven het dorp aan het betrekken was, en met de zandstorm van de vorige avond in gedachten zijn we eerst hier in de Auberge (hotel) gaan vragen wat de weersverwachting is. Daar konden ze niet veel over zeggen. We besloten om het erop te wagen en gokten erop dat we voor de evt. regenbui wel weer terug zouden zijn.

Toen we onze boodschappen hadden gehaald, en terugliepen zagen we al een zandstorm achter dorp opkomen. Na wat foto’s en filmpjes te hebben gemaakt zijn we snel verder gelopen terug naar de tent. Wederom snel alles zoveel mogelijk veilig gesteld. Het duurde nog een minuut of 5 voor de zandstorm er daadwerklijk was; tot die tijd hebben we boven op het dak van de Auberge staan kijken naar het indrukkende geweld wat onze kant op kwam. Het is echt letterlijk een muur in de vorm van een enorme wolk die naar je toe komt. Eén ding is zeker; dit zou heftiger gaan worden dan gister!

Get the Flash Player to see the wordTube Media Player.

Voor de storm er was zijn we met onze zojuist gekochte nootjes en water de Auberge ingevlucht, evenals wat locals uit het dorp, de mensen die in de Auberge werken en andere toeristen. Omdat de deur wel open kon blijven konden we schitterend zien wat een oranje geweld er langskwam. We kunnen er een hele beschrijving over geven, maar dit filmpje zegt genoeg!

Over de motoren maakten we ons niet zo’n zorgen, maar de tent…dat was een ander verhaal. We konen vanuit de Auberge zien dat de tent ingestort was. Daan is erheen gerend, maar kon weinig doen. De dikke spijkers die met geweld de grond in geslagen waren, stond nu in de blubber en deden hun werk nog maar amper. De tent lag bijna helemaal plat, en er lag een grote plas water op.Twee uur later (het was toen al echt donker) bleek dat alles nat en zanderig was, ook binnen in de tent, slaapzakken en al L. We hebben het hoognodige gepakt, de boel de boel gelaten, en een kamer gehuurd hier. Niet lang daarna vielen we in slaap.

Zaterdag 26-9-2009

Na een goede nacht slapen, zijn we de schade maar eens gaan opnemen. Dat bijna alles nat en zanderig was, wisten we al. Het is heel ander zand dan dat we in Nederland gewend zijn. Als dit in je ogen waait, voel je dat wel, maar het doet amper pijn (al moet je dat niet te bont maken natuurlijk). Het is superfijn en gaat echt overal doorheen; dus ook door het horrengaas van de tent. Ook is er veel water binnen gekomen; de plassen stonden in de slaapzakken. Dat is alleen niet zo’n probleem, dat droogt wel op.

De tent was er helaas wat minder goed vanaf gekomen (het is toch geen De Waard…); alle drie de stokken waren krom. De rest van de tent bleek toch erg sterk, want er was niets gescheurd of iets dergelijks.

Vanmorgen zijn we de hele ochtend bezig geweest met het ontzanden van alles, spullen ophangen om te drogen, te wassen e.d. De motoren hebben we ook gestart; uit de uitlaat van Daan kwam een mooi zandwolkje J! De twee witte Wuppies die Minke en Claire als afscheidscadeautje hadden meegegeven na hun bruiloft had ik op mijn tripmaster geplakt. Nu bleek; niet alleen de mensen worden steeds donkerder naarmate je zuidelijker gaat, de Wuppies ook!

En wat ook echt super is, Daan heeft inmiddels de tentstokken weer recht weten te ‘ambachten’ (handige kerel he)! Al met al lijkt het erop dat we geen blijvende schade hebben overgehouden aan de zandstorm. Vandaag gaan we alle spullen op de motor binden, nog even een duik in het zwembad en dan gaan morgenochtend vroeg weer verder.

Wel twee grote voordelen hier: alles droogt idioot snel, zelfs zeiknatte slaapzakken. En tijdens het opruimen en wassen kun je heerlijke verse (-vannacht uit de palmbomen gewaaide-) dadels eten!