…..
Het begon met Daan z’n motorrijbewijs (2005?) en de aanschaf van een 1996-er Honda XRV 750 Africa Twin.
Mirjam besloot na 5000 km achterop te hebben gezeten toch zelf maar actie te ondernemen, en ging lessen. (rijbewijs in 2006)
Tijdens haar lessen kreeg ze van BroerDus&MiepsDus een boek van Lois Pryce, een Engelse dame die in d’r uppie “De Amerika’s” heeft gereden. Een erg leuk boek, en beiden dachten we “goh, da’s toch wel heel stoer…………..”.(oops-1 :-S)
Nadat Mirjam haar rijbewijs had, werd al snel De Milka Koe (zie “Motoren”) overgenomen van Broerdus, en reden we beiden op een Honda XRV-750 Africa Twin.(foto)
Via-via hoorden we over 2 dwaze (maar bekende) Engelsen die met 2 1150GS-en een rondje rond de wereld hebben gedaan, en daar een serie over hebben gemaakt.
In het echt bleken dit 2 series, Long Way Round en Long Way Down. Die hebben we verslonden! Dat was toch wel leuk…. (oops-2 :-S)
De soundtrack van deze serie was ook te downloaden, en die zat al snel in de auto en op Daan z’n werklaptop.
Feitelijk begon rond deze tijd de gedachte: “Zou het niet gaaf zijn om…..” Veel wijn, bier en wegdromerij…….. en gesprekken!
Snel een bezoekje gebracht aan Niki en Addy (www.worldtrip.nl) om nog wat extra info te vergaren over lange trips (oops-3 :-S)
In het voorjaar van 2008 viel een motorweekje Frankrijk in het water (of eigenlijk in de sneeuw), en zijn we met de auto op pad gegaan.
De zomer van 2008 eindigde in een motortrip naar o.a. De Alpen, al was dit meer een “autovakantie met de motor”. (denk aan braadpan, klapstoelen, Tefal-pan, luchtbed, etc)
Ow ow ow, wat was dit leuk……. (oops-4:-S)
Wel was de conclusie: veel te veel zooi, veel te zware zooi, veel te warme pakken, soms veel te veel km’s op 1 dag, 3 reserve brandstofpompen is nog lang niet “veel te veel”, en de trip was zeker veel te kort!
De motorgedachte is feitelijk een tijd buiten beschouwing gebleven, omdat we het toch wel eng vonden, en een auto ook erg relaxed leek.
De oude liefde voor de BX kwam bovendrijven, en er werden plannen gesmeed voor een “WorldTripProofBX”… denk aan rolbeugels, ophogen, leidingen binnenboord, extra tanks, slaapmogelijkheid, blokrevisie etc. Zelfs PeterPaul heeft er nog een mening over kunnen vormen!
Aangezien 4×4 ook leuk leek, hebben we nog even nagedacht over een Berlingo 4×4 Dangel…… Dikke jeeps vonden we maar voor watjes, en het moest er ook een beetje onschuldig uitzien natuurlijk! Liever met een lelijke eend, dan met een LandRover/-Cruiser!
In het voorjaar van 2009 ging de motortrip naar Frankrijk gewoon lekker op de motor, en toen ging het mis………..
Bij het eerste tankstation (Hazeldonk) keken we elkaar aan, en zeiden we bijna simultaan: “Uhm, zat jij net ook te denken dat we misschien ooit zo wegrijden, maar niet na een weekje weer terug zijn?” Misschien was dit de 2e vonk die oversloeg (of de 3e voor de insiders ;-) ) tussen ons, maar toen was het wel definitief mis. (oops-4 t/m 370 :-S)
Daarna naar een meeting van HorizonsUnlimited gegaan (www.horizonsunlimited.com) in Duitsland, en toen leek het allemaal zo enorm gemakkelijk! KNAL, de kogel was door de kerk; nu moeten we gewoon doorzetten! Nadeel was wel dat de AT’s bijna op marktplaats stonden na dit weekendje……
De AT’s waren te zwaar, wij te onervaren, reden op allroad-banden, en we kregen veel adviezen om op licht spul te gaan rijden (met name de DRZ-400 van Suzuki).
Oops, werk aan de winkel dus! (zie “Voorbereidingen – Allroad”)
De motoren werden verbouwd, Allroad werd geoefend (http://www.stoprw19-a4.nl/), BroerDus werd aangesteld als “Manager Technische Ondersteuning”, meer vanwege z’n technische kwaliteiten dan z’n management-skills ;-) . Michiel werd gestrikt om onze Nederlandse zaken te beheren…
En de site werd opgericht!

Waarschijnlijk begon ‘t al in 2005… we waren beiden afgestudeerd en dachten: hoeveel centen hebben we, en hoe lang kunnen we van dat geld op vakantie?
Daan had al een contract bij TNO, betaalde z’n studentenkamertje vooruit (12 vierkante meter, waar we beiden woonden….. :-S) en vertrokken met de auto naar Oost Europa.
Het experiment: als je 3 weken op vakantie gaat, denk je na 2,5 week vaak ‘goh, op zich wel genoeg nu en het is tijd om weer naar huis te gaan…’.  Zou je dat ook ervaren na een week of 8?

We waren het zeker niet zat na 2,5 week, hebben veel van Oost Europa gezien en kwamen terug in Nederland met een totaal gezamelijk  vermogen van 300 euro….

De volgende stap was Daan z’n motorrijbewijs (eind 2006) en de aanschaf van een 1996-er Honda XRV 750 Africa Twin.
Mirjam besloot na 5000 km achterop te hebben gezeten toch zelf maar actie te ondernemen, en ging lessen (rijbewijs eind 2007).

Echter, het is ergens misgegaan… Hoe?

Oeps 1…

Terwijl Mirjam aan het lessen was, kreeg ze van Erik en Miranda (broer er schoonzus) een boek van Lois Pryce, een Engelse dame die in d’r uppie “De Amerika’s” heeft gereden. Een erg leuk boek, en beiden dachten we “goh, da’s toch wel heel stoer…”.
Nadat Mirjam haar rijbewijs had, werd al snel De Milka Koe (zie “Motoren”) overgenomen van haar broer, en reden we beiden op een Honda XRV-750 Africa Twin.
P1000752

Oeps 2…

Via-via hoorden we over 2 dwaze (en bekende) Britten die met twee 1150GS-en een rondje rond de wereld hebben gedaan, en daar een serie over hebben gemaakt.
In het echt bleken ze twee reizen te hebben gemaakt en daarmee ook twee series; Long Way Round en Long Way Down. Die hebben we verslonden! Dat was toch wel leuk…
De soundtrack van deze serie was ook te downloaden, en die zat al snel in de auto en op Daan z’n werklaptop.
Feitelijk begon rond deze tijd de gedachte: “Zou het niet gaaf zijn om…..” Dit leidde tot avonden met een wijntje, een biertje en…veel gesprekken!

Oeps 3…

Rond die tijd hebben we Niki (nicht van Mirjam) en Addy (www.worldtrip.nl) bezocht om nog wat extra info te vergaren over lange trips.
In het voorjaar van 2008 viel een motorweekje Frankrijk in het water (of eigenlijk in de sneeuw), en zijn we met de auto op pad gegaan.

Oeps 4…

De zomer van 2008 eindigde in een motortrip naar o.a. de Alpen, al was dit meer een “autovakantie met de motor”. (denk aan braadpan, klapstoelen, Tefal-pan, luchtbed, etc) Ow ow ow, wat was dit leuk…
P1000703
Wel was de conclusie: veel te veel zooi, veel te zware zooi, veel te warme pakken, soms veel te veel km’s per dag, drie reserve brandstofpompen is nog lang niet “veel te veel”; de trip was zeker veel te kort!

De motorgedachte is feitelijk een tijd buiten beschouwing gebleven, omdat we toch wel wat nadelen zagen, en een auto ook erg relaxed leek.
De oude liefde voor de BX kwam bovendrijven, en er werden plannen gesmeed voor een “TravelProofBX”… denk aan rolbeugels, ophogen, leidingen binnenboord, extra tanks, slaapmogelijkheid, blokrevisie etc. Zelfs Peter Paul heeft er nog een mening over kunnen vormen!
Aangezien 4×4 ook leuk leek, hebben we nog even nagedacht over een Berlingo 4×4 Dangel… Dikke jeeps vonden we maar voor watjes, en het moest er ook een beetje onschuldig uitzien natuurlijk! Liever met een lelijke eend, dan met een LandRover/-Cruiser!

Oeps 5…

In het voorjaar van 2009 ging de motortrip naar Frankrijk gewoon lekker op de motor, en toen ging het mis…
Bij het eerste tankstation (Hazeldonk) keken we elkaar aan, en zeiden we bijna simultaan: “Uhm, zat jij net ook te denken dat we misschien ooit zo wegrijden, maar dan niet na een weekje weer terug zijn?” Misschien was dit de 2e vonk die oversloeg tussen ons (of de 3e voor de insiders ;-) ), maar toen was het wel definitief mis.

Daarna naar een meeting van Horizons Unlimited gegaan (www.horizonsunlimited.com) in Duitsland, en toen leek het allemaal zo enorm gemakkelijk! KNAL, de kogel was door de kerk; nu moeten we gewoon doorzetten! Nadeel was wel dat de AT’s bijna op marktplaats stonden na dit weekendje…
De AT’s waren te zwaar, wij te onervaren, reden op allroad-banden, en we kregen veel adviezen om op licht spul te gaan rijden (met name de DRZ-400 van Suzuki).

De motoren werden verbouwd, allroad werd geoefend (http://www.stoprw19-a4.nl/), Erik (Mirjams broer) werd aangesteld als “Manager Technische Ondersteuning”, meer vanwege z’n technische kwaliteiten dan z’n management-skills ;-) . Michiel werd gestrikt om onze Nederlandse zaken te beheren…
En de site werd opgericht!
sitebuilding