21-05-2011

Het is inmiddels wel weer tijd voor een update toch? ;-) We zitten heerlijk aan zee; San Francisco!

De tweede camping in Death Valley was prachtig; heerlijk temperatuurtje en we hebben fijn ‘gedoucht’ onder een waterkraan en een fles water! Om het budget te ontzien hebben we hierna ook lekker wild gekampeerd langs een rivier; je rijdt een prachtige route van een mijl of 15 waarnaast 11 ‘wildkampeerplaatsen’ zijn. Heel mooi, maar verwacht dus niet dat je in je uppie staat, wild kamperen is hier doodnormaal (ja Pa / Henk, het is niet minder veilig dan een gewone camping)!

Na deze route zijn we beland in Sequoia National Park (wat één geheel is met Kings Canyon National Park), het park met de dikste bomen ter wereld. Eenmaal op de camping aangekomen werden we aangesproken door twee Nederlanders met een Nederlandse camper; ook verscheept naar de VS (grappig detail: op de kentekenplaathouder stond ‘STEHOUWER BANDEN’ ;-) ). Gezellig een praatje gemaakt, en een kampeerplaats gedeeld.

Het regende nogal (lang leve de tarp!) en toen we de volgende dag naar de dikke Sequoia’s wilden gaan kijken, reden we door de sneeuw met de motor! Misschien was dit een groot geluk, want de wandeling door het bos was doodstil en heel sfeervol met alle sneeuw; hopelijk laten de foto’s dat een beetje zien. En de dikte van die bomen, tja… Pa / Henk zou ervan watertanden!

De meeste bergpassen zijn gesloten vanwege de sneeuw, en dus zijn we niet naar het noorden gegaan om Kings Canyon te bekijken, maar rechtstreeks richting Fresno. Daan heeft daar 12 jaar geleden met Bram geslapen bij een oom en tante van Bram. Via google/Bram/streetview etc. hebben we hun adres en telefoonnummer weten te ontfrutselen, maar het lukte niet ze te pakken te krijgen. Briefje tussen de deur gedaan en maar een motel ingedoken. Daan was dermate bang dat ze het briefje niet zouden vinden dat hij ’s avonds toch nog ‘even ging kijken’, en Marie bleek net thuis te zijn gekomen en had ons geprobeerd te bellen toen Daan op de motor zat; geweldig! Na een uurtje bijpraten Mirjam maar opgehaald uit het motel, en het werd laat… Eenmaal terug in het motel om te gaan slapen werden we gebeld door Marie dat ons hotel in een enorm slechte buurt stond, en we dus opnieuw de helm op moesten zetten en bij hen moesten komen slapen!

Marie had ook maar meteen de volgende dag vrij genomen, en heeft ons Fresno en haar werk (kinderziekenhuis) laten zien; erg indrukwekkend, interessant (ziekenhuis) en leuk! ’s Avonds opnieuw bijgepraat; bijzonder hoe gastvrij en oprecht sommige mensen zijn!

Na Fresno zijn we naar Yosemity National Park gegaan, in de hoop er een campingplaatsje te kunnen bemachtigen. Dit lukte gelukkig op ‘Camp 4’, een wie-t-eerst-komt-wie-t-eerst-maalt-camping waar veel bergbeklimmers overnachten. En als je eenmaal een plaatsje hebt, mag je er 7 nachten blijven. Wel zitten er veel zwarte beren (die ook bruin kunnen zijn :-S) en wordt je dus doodgegooid met voorzorgsmaatregelen. Simpelweg al je voedsel en geurende spullen (shampoo, wasmiddel, tandpasta en de babybilletjes-talkpoeder voor de binnenbanden) moet in een berenkluis gestopt worden, en NIETS mag in de auto/motor achterblijven. Zwarte beren zijn in principe niet gevaarlijk voor mensen; ze zien ons niet als voedsel. Echter, als ze gewend zijn dat ze eten bij mensen vandaan kunnen halen, worden ze brutaal en kunnen ze wel gevaarlijk worden. We hebben één keer een beer op de camping gezien; geweldig om zo’n dier in het echt te zien! Je moet ze direct weg jagen zodat ze niet te tam worden, maar goed, iedereen wil natuurlijk eerst een foto maken, zo ook wij…

Yosemity is populair, en dat is niet voor niets. Als je de Alpen gewend bent zou je het zo overslaan, afgaande op de foto’s; Yosemite is grofweg grijs graniet, watervallen (waarvan de hoogste van Amerika) en gletsjers met naaldhout. Toch zou het enorm zonde zijn, want Yosemity heeft iets. Je voelt je er op je gemak, het is enorm puur en simpelweg prachtig. De sfeer in het park is een beetje hetzelfde; relaxed en gezellig. Op de camping is het net een festival: overal kleine tentjes en de wietlucht begint om ’n uur of 8 ’s ochtends langs te waaien J. We raakten aan de praat met drie Canadese dames, die simpelweg op feestvakantie waren. Veel drank en gezelligheid dus, en we hebben zelfs zitten blowen, haha!

Omdat het lente is en de watervallen flink stromen, is er veel nevel in de lucht bij de watervallen, wat tot prachtige regenbogen leidt. Gelukkig was het ook nog eens volle maan, en konden we een Lunar-Rainbow zien; heel apart. Nooit geweten dat dit bestond (al is het enorm logisch natuurlijk). Met het blote oog zie je enkel een witte regenboog, maar met een camera en flinke sluitertijd komen de gebruikelijke kleuren wel te voorschijn op de foto. Op onderstaande link zie je hiervan een foto van een fotograaf die we daar ontmoet hebben:

In Fresno is een motormuseum, en die bleken open dag te hebben. Daar wilden we wel heen, dus op een stoute ochtend om 7 uur ’s ochtends het pak aangetrokken in de tent vanwege de regen; eenmaal buiten bleek er 5 cm sneeuw te liggen. Erg jammer dat we niet naar het museum konden, maar we hebben lekker uitgeslapen tot 13:00 uur na alle zuipavonden…

Wat ook enorm leuk is aan de parken hier in de VS, is de educatieve waarde; overal wordt uitleg geven over de vorming van de natuur en alle beestjes die er leven; geweldig dus om op regenachtige dagen een museum in te duiken.

Na vijf nachten toch de tent opgebroken in de regen om richting San Francisco te gaan. Via internet opnieuw een gratis overnachtingsplaatsje weten te vinden bij Martin. Martin, onze Ierse gastheer, woont vlakbij de Golden Gate Bridge, en dat is 11 mijl vanaf het centrum van de stad. Gezellig met hem een biertje gedaan in de stad, en natuurlijk veel motorpraat. Uiteraard staat ook hier de garage vol met motorspul ;-) . Martin moet gewoon vroeg z’n bed uit om te werken, en dus trekken wij er vroeg op uit om de stad te verkennen: 6:30 uur op de tram!

San Francisco is een ‘hippy-town’ zoals ze dat hier noemen, lekker artistiek dus. Naast de goede sfeer is San Francisco ook echt prachtig; heuvelachtig wat zorgt voor écht steile stukken in de stad, alle huizen zijn anders qua bouwstijl en zijn allemaal in een andere kleur geverfd. Dat maakt dat het er allemaal heel gezellig uitziet, al is het centrum wel enorm toeristisch. Toch valt er veel te zien en te doen, en is het heerlijk om een beetje te dutten in de middagzon in een parkje… Dag twee lekker vroeg naar buiten, om vervolgens met heel Nederland te skypen vanaf de stoep! Hierna naar Muir Woods National Park gegaan, waar heel hoge California Redwoods groeien; een paar honderd mijl noordelijk van hier zijn dat de grootste bomen van de wereld, 120 meter. Hier halen ze pakweg 100 meter, maar het verschil zie je heus niet! Heel mooi, erg ontspannend en we hebben heerlijk liggen slapen op een omgevallen boom over de rivier; bizar hoe de natuur je tot rust kan brengen! Zelfs bij Daan lukt dat soms ;-) .

Tijdens een ritje naar een Engelse Fish&Chips-tent ging het over landbouw en zware machines, en Daan vertelde dat hij het idee had gehad hier in Amerika een rijles te nemen in een Amerikaanse truck. Martins ogen begonnen te glimmen, de route werd gewijzigd want: ‘hij kon dat even regelen’… Uiteindelijk wat rondgereden op een parkeerterrein met een grote Kenworth, en hierna heeft Mirjam nog even met een rupskraan mogen spelen! Het waren machines van z’n werk, maar we hadden niet veel tijd ‘want er zat GPS in die machines en de politie komt automatisch als het spul na werktijd gestart wordt’. Eenmaal weer in de auto kwamen we nog net de politieauto’s tegen ;-) .

Vandaag klussen we (lees: Daan :-D ) wat aan de motoren, gaan misschien nog een rondje rijden en dan gaan we morgen weer op pad. Ook hebben we wat onderdelen geregeld voor het motoronderhoud dat we willen doen vóór we Mexico in gaan over een paar weken. We hebben ons een beetje verkeken op de verkrijgbaarheid van tandwielen, dat is minder standaard dan gedacht ;-) . Daan z’n kettingset moet vervangen worden, en dus is de speurtocht begonnen! Het begint steeds meer op reizen te lijken! Motoronderhoud onderweg symboliseert dat dit langer duurt dan een vakantie, maar ook het missen van familie en vrienden begint toch echt op te spelen, hoewel dat gelukkig vaak van korte duur is. We blijven het enorm leuk om dit te doen!